Monday, February 26, 2018

WOODBALL KMPP

Apa maksud permainan Woodball? Permainan Woodball mungkin ianya agak asing bagi sesetengah pihak daripada kita. Namun demikian, permainan ini mula popular dan kian menarik perhatian masyarakat. Selain caranya yang mudah, peralatannya yang murah, serta tempat pelaksanaannya yang fleksibel, woodball juga boleh dimainkan oleh siapa saja, baik anak-anak, orang dewasa mahupun warga emas.

Sejarah asal usul Woodball
Secara literal, woodball merupakan kata dalam bahasa Inggeris yang jika diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia dapat diertikan bola kayu. Menurut sejarahnya, woodball muncul dari idea seorang warga China Taipe (Taiwan) yang bernama Mr. Ming-Hui Weng. Ketika itu sekitar tahun 1990, Mr. Ming ingin membuat kebun bagi ayahnya agar dapat dipakai untuk jalan-jalan dan menikmati pemandangan alam. Selain itu, dia juga mendapat idea untuk memanfaatkan kebun tersebut sebagai tempat bermain bola.

Seterusnya, Mr. Ming pun cuba membuat jenis sukan bola yang boleh dimainkan di tanah yang tidak luas serta murah biayanya agar dia dapat mengajak lebih banyak teman untuk bermain di taman tersebut. Selepas itu, lahirlah woodball ciptaannya. Sukan ini kemudian popular kerana peralatannya yang semakin bagus, sekaligus juga mudah dipelajari dan dimainkan. Akhirnya, woodball mulai popular dan menembusi pelbagai negara.
 


Istilah Mengenai Woodball 
Beberapa penggunaan kata mengenai permainan ini seperti berikut: 
 

Course = Padang 
Laluan perairan = Lintasan 
Starting line = Garis Pemulaan 
Starting Area = Kawasan Permulaan (garis persegi yang lebar kesamping
2 meter dan panjang ke belakang 3 meter) 
Gate Area = Pintu Gawang 
( garis melingkar garis pusat 5 meter dengan pintu sebagai pusatnyaapabila tidak memboleh berada di zon penampan 2 meter) 
Mark = Penandaan bola 
Out of Bound (OB) = Keluar 
Par = Par (sama harga)


Menariknya, meski ada peraturan antarabangsa, woodball tidak harus memerlukan tempat khusus. Lokasi boleh dimainakan dimana sahaja, baik di lapangan sepak bola, tanah luas lain, maupun di pantai. Secara umum, permainan ini terdiri dari 12 lintasan, yang sering disebut laluan perairan, dengan lebar kurang lebih 2 meter dan panjang yang boleh disesuaikan. 


Cara bermain woodball cukup sederhana. Bola kayu dipukul dengan pemukul kayu tersebut menyusuri garis lintasan, untuk selanjutnya dimasukkan ke gawang. Pemain yang berjaya memasukkan bola ke gawang dengan perhitungan pukulan yang paling sedikitlah yang berhak menjadi juara.


PERTANDINGAN WOODBALL PIALA PENGARAH BAHAGIAN MATRIKULASI MALAYSIA
 Berpasukan lelaki KMPP mendapat tempat keenam dari 11 pasukan yang bertanding

Beregu lelaki KMPP mendapat tempat Kelima dari 12 pasukan yang bertanding.

Berpasukan wanita KMPP mendapat tempat ketiga.

Beregu wanita KMPP johan bagi Pertandingan Woodball Piala Pengarah Bahagian Matrikulasi Malaysia.

2 comments:

  LIST HIKING AND CAMPING 2020 (PART 1) 1.Bukit Broga Bukit Broga ni bagi aku tak la susah sangat kiranya kalau beginner sesuai sangat...