Sunday, January 7, 2018

Musical chair


KAEDAH PERMAINAN MUSICAL CHAIR 

Langkah 1
Guru akan memberikan arahan dengan jelas terlebih dahulu kepada murid dan meminta murid untuk menyusun beberapa buah kerusi mengikut arahan guru.

Langkah 2
Muzik akan dimainkan oleh guru dan setiap murid perlu bergerak mengelilingi kerusi sepanjang muzikdimainkan. Muzik akan dihentikan  pada bila-bila masa mengikut kehendak guru dan murid perlu segera mendapatkan tempat duduk

Langkah 3
Murid yang tidak mendapat tempat duduk di atas kerusi akan diberikan tugasan oleh guru bersesuaian dengan tahap kemahiran murid tersebut.

Langkah 4
Murid tersebut akan diberikan satu sampul yang mengandungi kad imbasan atau kad bergambar yang  berkaitan dengan perkataan yang mengandungi suku kata tertutup.

Langkah 5
Murid tesebut seterusnya diminta untuk mengeja dan menyebutkan semula perkataan yang terdapat pada kad gambar tersebut.

Langkah 6
Murid kemudiannya diminta untuk menulis semula perkataan tersebut  pada ruangan jawapan yang disediakan oleh guru. Murid kemudiannya dibimbing oleh guru untuk membina satu frasa mudah  berkaitan perkataan yang telah ditulis sebagai pengukuhan.

Langkah 7
Langkah 2 hingga Langkah 6 diulang sehingga muncul pemenang bagi  permainan tersebut.

Lagu yang digunakan
Sebarang jenis lagu yang difikirkan dapat menarik minat murid.

Bahan Bantu Belajar
Komputer riba, pembesar suara, sampul kertas, kad bergambar, kad manila Langkah-langkah Pelaksanaan Kaedah KMKI



No comments:

Post a Comment

  LIST HIKING AND CAMPING 2020 (PART 1) 1.Bukit Broga Bukit Broga ni bagi aku tak la susah sangat kiranya kalau beginner sesuai sangat...